در این رستوران انواع پیتزا، لازنیا، ساندویچ، سوخاری و سایر غذاهای محبوب فست فودی سرو میشود. درحال حاضر طراحی صنعتی کافی شاپ، از محبوب ترین سبک های طراحی دکور کافه می باشد. استفاده از کاغذ دیواری با طرح متناسب با دکور رستوران توصیه می شود. یک رستوران اعیانی در زمان شام باید نور گرم با شدت کم داشته باشد. از سمت دیگر، نورپردازی ملایم و گرم در طراحی داخلی رستوران رسمی یا اعیانی فضایی آرام و راحت میسازد، زمان حضور مشتری در رستوران را افزایش میدهد، و آنها را به سفارش دادن دسر، چای و سفارشهای جنبی تشویق میکند. نورپردازی پایین فضایی صمیمی و اعیانی میسازد. در حالی که استارباکس با یک نورپردازی ملایم مشتریها را به ماندن دعوت میکند تا سفارشهای جانبی بیشتری داشته باشند. قطعاً مشتریان در کنار احساس صمیمیتی که با چیدمانتان به آنها هدیه میکنید، با تماشای گلها و گیاهان، طراوت و سرزندگی را حس میکنند و بابت این احساسات از شما سپاسگزار خواهند بود. رنگ ها احساسات متفاوتی را به مغز افراد منتقل می کنند و بر آن ها تأثیر می گذارند. طراحی یک کافی شاپ عاملی مهم در جلب افراد به حضور در آن است؛ چرا که حضور در یک کافی شاپ برای افراد، تنها صرف غذا یا یک فنجان قهوه نیست.
اگر تا کنون پیش خودتان اینطور نتیجه گرفتهاید که بیشتر رستورانها از رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی استفاده میکنند، اشتباه فکر نکردهاید! شاید از خودتان بپرسید چرا قرمز چنین اثری دارد! مخصوصاً که صبحانهی این رستوران سلفسرویسی است و میتوانید هر آنچه دوست دارید را به انتخاب خودتان میل کنید. میتوانید مطلب “طراحی اجرای رستوران و فود کورت“ را نیز بخوانید. حتی اگر غذا خوردن در یکی از این رستورانهای شیک و دیدنی در سراسر جهان برای شما امکانپذیر نیست، میتوانید چشمانتان را بر روی هم بگذارید و این طراحیها و معماری زیبا و مجذوب کنندهای را که برایتان شرح میدهیم، تصور کنید و از این ایدهها در دکوراسیون داخلی رستوران خود استفاده نمایید. نظافت این محل از واجبات هر رستورانی ست و استفاده از کفپوش های سرامیکی و مرمر و همچنین دیوارپوش های سرامیک واجب می نماید. دوربین خوبی دارد و طراحی ساده اش باب میل افراد زیادی ست. به طور خلاصه می توان گفت که رنگ ها باعث ایجاد نگرش روانشناختی به افراد شده و معمولا افراد از تأثیر این موضوع آگاه نیستند. در واقع، مشتریان با مشاهده و درک عناصر مختلف به کار رفته در دکوراسیون رستوران سنتی در پی ریشههای آن و آداب و رسوم نهفته در آن خواهند بود.
این نوع از نور مشتریها و کارکنان را در به عمل رساندن کارها همراهی میکند. لوکوربوزیه، معمار بزرگ، دربارهی نور در طراحی داخلی اینطور میگوید: نور به محیط کیفیت، جو و بیانی از ساختار فضا را اضافه میکند. فود کورت ها معمولا در ساختمان های تجاری بزرگ، مثل پاساژها ایجاد می شوند. به طوری که می توانیم بگوییم که رنگ ها و ارتباط آن ها می تواند موضوع جالب توجهی برای افراد باشد. نکته دیگری که مورد سبک مدرن باید از آن اطلاع باشید، به فضایی بر می گردد که این سبک در آن اجرا شده است. الف: آماده کردن طرحی شامل تمام فضاهای اصلی مورد نیاز. منوی این رستوران بسیار متنوع است و انواع غذاها را بهعنوان پیشغذا و غذای اصلی سرو میکند.
از طرف دیگر، وجود کمدها و باکسهای دکوراتیو برروی دیوار مشترک واحد مجاور، یک خاصیت آکوستیک بین دو واحد مسکونی مجاور هم ایجاد می کند. بیشتر هدف نور تاکیدی آن است که نقاطی برای جلب توجه بصری ایجاد کند. میز و صندلی های مناسب و راحت نیز از مواردی است که مشتری به آن توجه زیادی میکند. بسته به اینکه سبک رستوران سنتی، ساده و یا مدرن است می توان از میز و صندلی در طرح و رنگ و جنس های مختلف استفاده نمود. مثلا اگر قرار است رستوران در منطقه ای که دانشجویان زیادی رفت و آمد دارند ساخته شود داشتن دکوراسیونی مجلل به نظر مناسب نمی رسد و باید دکوراسیون رستوران بسیار ساده و صمیمی باشد. طراحان حرفه ای ما در این امر تبحر زیادی دارند و به گونه ای فضای کوچک شما را طراحی می کنند تا بزرگتر و جادار تر دیده شود. به گفتهی ریموند گبی، استاد مدیریت کسب و کار، نورپردازی اولین چیزی است که در طراحی داخلی رستوران در دام اشتباه میافتد. میرود. ایتالیا یکی از کشورهای خاص و متفاوت در اروپا میباشد؛ زیرا در هر چیزی سبک خاص خودش را دارد.
نورپردازی مناسب می تواند ظاهر مبلمان را ارتقا بخشد ، نقص ها را پنهان کند و تجربه کلی غذاخوری مشتری را بهبود بخشد. استفاده از جایگاه های کلاسیک زیبا با سایه بان های خوش رنگ و گل کاری های اطراف میز و جایگاه ها و البته استفاده از نور طبیعی از ویژگی های زیبای این رستوران ها است. حتی رستورانهای کوچک هم که فضای کمیدارند میتوانند با بهره گیری از دیوار سبز یا آبنمای دیواری، فضای مطلوبی را برای مشتریان ایجاد کنند. فراتر از تفاوت در نوع خلق هویت (برندینگ) و هدفگذاری بازار، تفاوت مهمتری بین دکوراسیون داخلی رستورانهای اعیانیتر و فست فودها وجود دارد: تاثیر بر رفتار مشتری! چگونه با نورپردازی اتمسفر دلخواهمان را در فضا خلق کنیم؟ نورپردازی از روی دیوار نسبت به نوری که مستقیم از سقف میتابد، فضای دلپذیرتری خلق میکند. یک مثال خوب برای مقایسهی این دو، نگاه کردن به طراحی داخلی مکدونالد و استارباکس است. یک راه پله باید عملکردگرا باشد، در لحظه ورود به آن بیش ترین تأثیر را بر مشتریان داشته و به طور کلی می توان گفت که باید به عنوان نقطه اصلی و کانونی رستوران قرار گیرد. کافی است نگاهی به سقف این رستوران بیاندازید تا تاسیساتی که به شکل دکوراتیو و با رنگ سیاه کار شده اند را مشاهده نمایید.
در محیطی که به طور عمومی نورپردازی پایینی دارد، بار سالاد یا بوفه نیاز به این نوع از نورپردازی دارند تا باعث تمایز آنها از محیط کلی رستوران بشوند. حالا که از رنگ در طراحی داخلی رستوران صحبت کردیم بد نیست کمی هم به نور بپردازیم. زمانی که صحبت از رستوران به میان می آید، در واقع به فضایی اشاره می کنیم که فرصت یک دورهمی بدون دغدغه را برای افراد فراهم می کند. از عوامل تشکیل دهنده طراحی داخلی یک رستوران می توان به مواردی همچون مبلمان، نورپردازی، معماری و موسیقی اشاره کرد. یکی از بهترین رستورانهای منطقه فرشته، رستوران پارک وی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده و از دلایل شهرت این رستوران خصوصاً در بین جوانان میتوان به موقعیت مکانی خوب، قیمت متوسط غذاها و کیفیت بسیار بالای غذا اشاره کرد. تحقیقات اینطور میگویند که دلیل این اتفاق این است که این رنگها به طور طبیعی در غذا و خوراکیهای موجود در طبیعت دیده نمیشوند.
طراحی و اجرای هتل، دارای مراحل متفاوتی است و باید بهصورت اصولی و پشت سر هم طراحی داخلی رستوران انجام شود. شما می توانید با یک طراحی اصولی و منحصر به فرد علاوه بر القای حس آرامش اشتهای مشتریان را باز کنید. رنگ قرمز را در طبیعت به وفور میتوان دید. در یک دید کلی میتوانیم بگوییم که نورپردازی روشن در دکوراسیون و طراحی داخلی رستوران فست فود تحریک پذیری و سرعت مشتریها را بیشتر میکند و باعث میشود بیش از آنچه که قصد داشتهاند غذا بخورند. مکدونالد با یک نورپردازی روشن مشتریها را به سرعت بیشتر دعوت میکند و در نتیجه تعداد مشتریهای بیشتری در رفت و آمد خواهند بود. درست مثل واکنش ذهن ما به رنگهای قرمز، نارنجی و زرد، این مورد هم بازمانده از رفتار پیشینیان ماست. با توجه به اهداف مطرح شده در طرح ما می خواستیم به روشی دست پیدا کنیم که بتواند برای تمامی المان های مورد نیازهای یک رستوران یک ایده ی یک پارچه وجود داشته باشد و از ترکیب بندی المان های مختلف بپرهیزیم. امیدواریم این مطالب بتواند شما را در انتخاب درست دکوراسیون داخلی رستوران راهنمایی کند. نورپردازی اولین چیزی است که ممکن است مشتری را به سمت خود جلب کند.
بعنوان مثال، عطر گل سرخ رایحه ای تسکین دهنده و آرامش بخش دارد. در طراحی داخلی رستوران، چرخهی رنگ بر اساس تاثیر هر رنگ روی اشتها به سه بخش تقسیم میشود: اشتهاآورهای قوی، اشتهاآورهای ملایم، و کورکنندههای اشتها! اما در رستوران ها برای نگهداشتن مشتری در رستوران، از نورپردازی ملایم استفاده میشود. یک قانون کلی در این مورد وجود دارد و آن این است که به ازای هر صندلی در رستوران، نیم متر مربع فضا در آشپزخانه در نظر گرفته شود مثلا یک رستوران با 60 صندلی باید دارای 30 متر مربع فضا برای آشپزخانه باشد. طراحی چیدمان صندلی های شما باید به طوری باشد که با ورود مشتری به رستوران حس استقبال و خوشامد گویی را القا کند. در ادامه به شرح این پروژه می پردازیم. در پروژه رستوران PACO نیز راه پله به نقطه کانونی تبدیل شده است. بااینکه طراحی منحصربهفرد نمای بیرونی رستوران باعث جذب مشتری بیشتر میشود اما باید به زیبایی طراحی داخلی رستوران مدرن خود نیز اهمیت بدهید. این مساله به ویژه زمانی مهم میشود که میخواهید از ساعات شلوغی میان روز بیشترین بهره را ببرید. هارمونی ورودی رستوران با استفاده از ترمووود در ساخت نما و سر درب اصلی رستوران و هم چنین استفاده از آن در دکوراسیون داخلی (دیوارها و کف) ایجاد شده و در کنار آن با بهره گرفتن از فلاورباکس ها و ایجاد فضای سبز حس گرمی و راحتی برای مشتریان ایجاد میشود.
مشتری ها بر اساس طراحی داخلی شما تصمیم میگرند که رستوران شما را برای صرف غذا انتخاب کنند یا خیر(این موضوع در فودکورت ها به وفور دیده می شود). توجه به تمیزی سرویس بهداشتی بسیار مهم است. در همه ی رستوران های باید سرویس بهداشتی در مکان مناسبی قرار گرفته باشد و جلوی دید مشتریان نباشد. در سرویس بهداشتی حتما باید تهویه ی مناسب، مایع دستشویی و دستمال جهت خشک کردن دست ها وجود داشته باشد. تاثیر رنگ ها بر فضای داخلی و خارجی کافی شاپ را نمی توان نادیده گرفت و بهتر است شما رنگ هایی را با یکدیگر ترکیب نمایید که موجب شادمانی و انرژی مثبت در فضای کافی شاپ شوند. با این حال ، شما نمی خواهید که رایحه خیلی غنی باشد. آیا تا به حال به رستورانی رفته اید که به دلیل بوی آن نتوانید از وعده غذایی خود لذت ببرید؟ همانطور که از اسمش بر میآید، این نوع نور مسئول تعیین کردن حال و هوای کلی رستوران نیز هست.
نورپردازی کافی شاپ ها باید ترکیبی از سه شیوه اصلی یا محیطی، تاکیدی و تزئینی باشد. در این پروژه طراحان یک راه پله مارپیچی طراحی کرده اند که به عنوان هسته اصلی فضا شناخته شده و طبقات را به یکدیگر متصل می سازد. یکی از مهم ترین شرط هایی که مشتری را به درون رستوران می کشاند استفاده از تابلوی شیک و مدرن است به طوری که این تابلو در نوع خود بی نظیر باشد اگر تابلوی بی نظیر را برای رستوران خود طراحی کنند موجب این می شود که مشتری فضایی لوکس و مدرن را از محیط داخلی رستوران در ذهن خود ترسیم کند و به همین دلیل وی را ترغیب می کند که به داخل رستوران برود. این رنگ محیط را بزرگتر می کند و به روشنی فضا نیز کمک می کند. زرد یادآور حس شادی است و شادی را میتوان به تعبیری به داشتن یک معدهی پر پیوند زد! راهکارهای مناسب برای برخورداری از یک دکوراسیون کلاسیک ، مدرن و شیک ، به همین جا ختم نمیشود . طراحان در دکوراسیون این رستوران سعی بر این داشتند تا فضای مدرنی را طراحی کنند که تا حدامکان ساده بوده و با طبیعت ارتباط مستقیمی داشته باشد و افراد به دور از دغدغه های روزمره در محیطی آرام و دنج گرد هم آیند.