این دستگاه که در تمام کشورهای مسلمان وجود دارد، بیشتر برای نشان دادن احساس غم و اندوه در قطعه مناسب است. با توجه به اینکه قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیفها چهارمضرابها و غیره بر اساس این دستگاه ساخته شدهاند میتوان گفت این دستگاه یکی از بزرگترین دستگاههای موسیقی ایرانی محسوب میشود. حتی ترانههای متعددی از موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا میشوند.
دانلود آهنگ الان امیر بد شد امیر اصلانی
از یک طرف، ظرافت و شکل خاص موسیقی ایرانی شنوندگان را ترغیب می کند تا به دنیای غیرمادی فکر کنند و به آرامش برسند. از طرف دیگر، شور و ضرب و شتم این موسیقی ریشه در روحیه باستانی و حماسی ایرانیان دارد که شنونده را به حرکت و تلاش سوق می دهد. همان طور که می دانید، مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور(فسفر) مدت هاست به معرفی رشته های دانشگاهی تمام گروهای آزمایشی کنکور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می پردازند. رشته موسیقی به رشته آهنگسازی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی و رشته نوازندگی موسیقی جهانی تقسیم می شود.
برای تمامی صداهای موسیقی از بمترین تا زیرترین آنها هفت نام در نظر گرفته شده است که به آنها نت موسیقی میگوییم. این هفت نام در برخی کشورهای غربی با کلماتی با هجای تکی و در برخی به صورت الفبایی تلفظ میشوند. تمامی توضیحاتی که در ادامه میخواهید وابسته به همین نت ها میباشند و بدون آنها کاملا بی معنا میشوند. امید است تا با کمک همه مخاطبان فسفر، این مجموعه بتواند به این مهم دست یابد.
رضا یزدانی
ذاتا مجله خبری پی اس موزیک بیان کننده حالات روحی، احساسات و تفکرات مختلف بشریت است. از هزاران سال پیش، اقوام مختلف با کشف ابعاد مختلف موسیقی شروع به ساخت و ارائه موسیقی های تلخ و شیرین (آن چه قلب مردم نزدیک بود) کردند. موسیقی از هزاران سال پیش تاکنون بخش مهمی از فرهنگ یک منطقه یا جامعه را تشکیل میدهد.
- گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شدهاست؛ یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و جای مقامهای چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.
- علاوه بر این موسیقی ایرانی دریافتی از دردها رنجها خوشیها یک تمدن چندین تکهٔ یک پارچهاست که امروزه بسیاری از یادبودهای آن مانند گوشهها (حسینی جامه دران شبدیز…)گواه این مدعاست.
- اما در عمل و زمان زمان نوازندگی، ممکن است دقیقاً ربعِ پرده بر روی سازها رعایت نشود و با اختلاف دو الی سه سِنت (واحد شمارش فرکانس های صوتی) ملودی اجرا شود.
ولی اینکه بخش زیادی از اشعار موسیقی ایرانی و سنتی ایرانی رو اشعار عارفانه در بر میگیره اون شاید بر لحن موسیقی سنتی تاثیر گذاشته ولی به این معنی نیست که بگیم این موسیقی معنویتره اون مادیتر. از نظر من واخوان که در موسیقی غربی بهش نت پدال میگن چیز خسته کنندهایه و طبق موسیقی غربی نباید بیش از حد ادامه پیدا کنه و بنظرم یکی از دلایلی که امروزه اکثر جوانان حتی موسیقیدان علاقه چندانی به موسیقی سنتی ندارن وجود هم یکنواختیای هست که واخوان ایجاد میکنه. در اواخر دوره قاجار که روابط ایران با کشورهای اروپایی گسترش یافت، تغییر و تحولاتی فرهنگی زیادی در حیطه هنر موسیقی نیز رخ داد. موزیسین های ایرانی، تئوری موسیقی کلاسیک غربی و شیوه نت نویسی آن ها را با سازهای مختلف بادی، زهی، آرشه ای، کلاویه ای و… مانند کلارینت، ویولن، و ساز پیانو آشنا شدند. همین موضوع باعث شد که موسیقی کلاسیک غربی به تدریج بر طرفداران آن در ایران افزوده شود و به مرور مخاطبان آن افزایش یابد.
دانشگاه های برتر رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در ایران